dimecres, 11 de març del 2015

JOAN RAVENTÓS DESCOBREIX “LES ENTRANYES D’UNA REDACCIÓ DIGITAL” ALS ALUMNES DE LA URV

Rigor i immediatesa. Immediatesa i rigor. Aquests dos factors van ser els pilars de la conferència “Les entranyes d’una redacció digital” que el subeditor del 324.cat, Joan Raventós, va oferir als estudiants de Periodisme a Internet al Campus Catalunya de la URV el passat dimarts. Durant la xerrada, Raventós va aproximar als alumnes al seu dia a dia i als seus criteris editorials, en tot moment amb aquesta “exactitud extrema” (rigor), i amb la qualitat d’immediat, no distant o separat en el temps o en l’espai (immediatesa).

La Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals i la seva nova presència a la xarxa

Joan Raventós durant la seva xerrada a la URV
Raventós va explicar que des del passat mes de novembre, la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals va decidir reconvertir la seva presència a la xarxa. Per quin motiu? No eren ja suficientment atractives les webs independents de TV3, Catalunya Ràdio o les altres marques de la casa? La resposta de Raventós va ser clara, l’objectiu de tot plegat és “endreçar-ho i reforçar la presència a internet de la Corporació, ja que abans cadascú (TV3, 3/24 etc) tenia la seva pròpia presència i d’aquesta manera ens trobem en una altra dimensió”.

 Ara bé, tal com va explicar, aquesta decisió ha tingut els seus pros i els seus contres, ja que per una banda, s’ha aconseguit l’objectiu de reforçar la presència a internet de la Corporació, però qui coneix la Corporació Catalana de Mitjans Audiovisuals? Qui sap que aquesta marca actua com a "paraigües" englobant totes les marques de Televisió de Catalunya i Catalunya Ràdio?

Certament, la majoria de la població desconeix que la CCMA es va crear l’any 2007 a partir de la Corporació Catalana de Ràdio i Televisió amb l’objectiu de produir i difondre productes audiovisuals que vetllin per la normalització lingüística i cultural de Catalunya. Per tant, no és una entitat que s’hagi creat ara amb l’objectiu d’englobar els mitjans públics catalans sota un mateix paraigües, sinó que és un organisme que fa anys que funciona i que ara adquireix més presència mediàtica gràcies a aquesta reformulació de la xarxa. Ara bé, Raventós destacava que s’està fent un “esforç continu de promocionar cada una de les marques independentment”, ja que tot i que la CCMA està adquirint més força, s’està fent un esforç per mantenir marques com el 324.cat o tv3.cat dins l’ideari col·lectiu.

“Paquets complets d’informació”

Però quina ha estat l’evolució de les webs de TV3 o 3/24 al llarg dels anys? Sempre havien estat iguals abans de la unificació? Raventós va presentar cronològicament l’evolució que han presentat les webs de l’actual CCMA al llarg dels anys, començant l’any 2001 amb TVC online, amb un disseny simple i planer, i anant avançant al llarg dels anys, deixant de banda cada cop més els temes verticals per passar a temes horitzontals que els permetin oferir paquets complets d’informació

En aquest àmbit, en com actuar alhora de publicar les notícies, Raventós tornava a parlar d’immediatesa i rigor, ja que pel format del mitjà, la immediatesa en ocasions obliga al periodista a treballar ràpid i publicar el que sigui, com sigui, i en ocasions sense verificar. Però tal com ell mateix va recalcar, és millor ser els segons a publicar-ho i haver-ho contrastat que no pas ser els primers i cometre una errada.


Exploració de nous llenguatges

Raventós destacava que a més de la importància de treballar amb immediatesa i rigor, per ells era molt important l’ús d’enllaços per complementar notícies i fer-les més atractives de cara a l’usuari. També va explicar que tot i que internet et permet fer un ús més gran del vídeo i l’àudio fent una notícia “todo en uno”, corrien el perill de deixar segons quines coses bàsiques d’internet a banda, i que per tant, no havien de renunciar en cap cas a “explorar aquests nous llenguatges propis d’internet, ja que és molt important donar aquest valor afegit”. 

En aquest context, recalcava que tot i que les notícies més immediates provenen d'agències, hi ha una gran aposta pels continguts propis, propiciada pels avantatges que ofereix la plataforma web, com per exemple poder oferir vídeos més llargs que els que veuríem a televisió. Això sí, sempre amb immediatesa i rigor.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada